Hvad er Interim management i en virksomhed?

Interim management i en virksomhed kan komme i enkelte forskellige udformninger. Men i bund og grund kan det beskrives som en slags kompetent vikar – eller konsulent –, som kommer ind i din virksomhed for at varetage enkelte mindre eller større arbejdsområder.

Enhver virksomhed bliver på et eller andet tidspunkt ramt af uforudsete og mere forudsete hændelser, som alle skal behandles. Det kan være, at en medarbejder har behov for at tage orlov, kommer ind i et længere sygdomsforløb eller måske skal på barsel. Disse huller vil blive fyldt ud igennem interim management.

Hvad kan en interim manager?

En interim manager kan således udfylde de tomme roller, som lige præcis jeres virksomhed står med. Disse kandidater har alle vidt forskellige forudsætninger for at udføre et godt stykke arbejde, og din virksomhed vil kunne få stor glæde af de mange nye kompetencer.

De fleste profiler inden for interim management arbejder med økonomi, løn eller HR. Det er altså forskellige områder, som en virksomhed ikke kan overleve uden at have besat af kompetente medarbejdere.

En klar fordel ved dette er, at den ledige stilling hurtigt kan blive besat, således det ikke er en proces, som virksomheden skal bruge mange ressourcer og lang tid på at få udført.

Hvordan foregår samarbejdet med en interim manager?

De fleste interim managere er dygtige til deres arbejde og er vant til hurtigt at skulle sætte sig ind i nye virksomheder og deres arbejdsgange. Der er altså ikke behov for at bekymre sig om, hvorvidt denne del af samarbejdet kommer til at fungere optimalt.

Samarbejdet bygger således på viden om, at der er tale om et kortere eller længere samarbejde. Men uanset hvad så kommer manageren med et nyt syn på tingene. Et syn som de fleste virksomheder vil have godt af at blive præsenteret for – Måske er det lige det, som din virksomhed har manglet.