Sådan opnår du højere placering på Google

Hvis du har en webshop eller en hjemmeside, du gerne vil have flere til at besøge, kan det give mening, at fokuserer på dine organiske placeringer i Google.

Du kan forbedre dine rangeringer i Google gennem søgemaskineoptimering – også forkortet ’SEO’. Læs mere her, og lær mere om SEO, hvis du gerne vil have mere organisk trafik til din hjemmeside.

Tag et kig på, hvad dine konkurrenter gør

Det første, du kan gøre, er at tage et kig på, hvad dine konkurrenter gør. Det gør du helt konkret ved at:

  • Tjekke hvilke søgeord, konkurrenter rangerer på
  • Se hvordan de opbygger deres undersider
  • Finde ud af, hvilke links de har til hjemmesiden

Hvis du har en liste med et par konkurrenter, som, du ved, klarer sig godt på Google, kan du gennemgå den ovenstående liste. Det vil nemlig give dig et indblik i, hvad der virker.

Når du har fundet ud af, hvad dine konkurrenter gør, skal du naturligvis ikke kun gøre det samme. Du skal se, om du ikke kan gøre det bedre end dem. Udvælg de ting, der lader til at virke, og optimer resten.

Find den rette linkbuilding strategi

I punkt tre i ovenstående afsnit kan du finde ud af, hvilke andre hjemmesider der linker til dine konkurrenter. Det kan du gøre gennem flere forskellige SEO-værktøjer, og dette er værdifuld information for dig.

Gennem dette tjek kan du nemlig finde ud af, om du kan få nogle af de samme links. Herudover kan du alliere dig med en linkbuilding-ekspert, der kan rådgive dig om, hvad den rette strategi er for netop din hjemmeside.

Sørg for, at de tekniske aspekter spiller

Den tekniske opsætning af din hjemmeside kan have en stor indvirkning på, hvordan du rangerer. Herudover har det en væsentlig effekt på, hvordan brugere interagerer med din side, og hvor længe de bliver på hjemmesiden.

Det betyder blandt andet, at du skal fokusere på, at der er en intuitiv og brugervenlig opbygning, hvor brugere let kan navigere rundt på hjemmesiden. På den måde slipper du for, at brugerne smutter igen hurtigt.
Du kan også bibeholde besøgende på din hjemmeside ved at sikre, at hastigheden er så lav som mulig. Hvis det tager mange sekunder at loade din hjemmeside, risikerer du, at brugerne smutter, før de overhovedet er landet på hjemmesiden – og det kan påvirke dine rangeringer negativt.