Er søgemaskineoptimering noget for dig?

I en periode hvor de fysiske butikker har måtte holde lukket, har der været kronede dage hos de online forretningsdrivende.

Kombinationen af ikke at kunne dyrke vores normale sociale vaner og bruge penge i både den forbindelse – og i forbindelse med almindelig shopping – har betydet, at mange har foretaget ekstra mange indkøb bag ved skærmen.

Det har gjort det attraktivt at drive webshops, og mange er kommet med på bølgen. For nogle er det gået bedre end for andre. Særligt dem, der har sat sig ind i, hvordan de optimerer hjemmesiden til Google.

Hvorfor optimerer til Google?

Ret beset optimerer du ikke til Google, men til dine kunder. Sådan skal det i hvert fald være, hvis du spørger Google selv. De siger nemlig, at godt indhold med værdi hos brugeren belønnes med bedre placeringer og flere visninger.

Men! Når man taler om søgemaskineoptimering, starter rejsen desværre ikke bare med, at man laver godt indhold. Det tekniske fundament er nemlig nødt til at være på plads, før man begynder at skabe indholdsuniverset. Og det er netop i forbindelse med de tekniske discipliner, at mange falder fra – eller tager kontakt til et bureau.

En forkert teknisk indstilling kan nemlig betyde, at Googles robotter (der læser og indekserer dit website) slet ikke har lov til at besøge hjemmesiden og dermed få den rangeret i søgemaskinen. Du kan også være uheldig, at du får opsat en forkert re-direct (viderestilling). bruger din HTML-kode helt forkert eller designer et så tungt website, at brugeroplevelsen er ringe. Noget der får brugerne til at søge væk og Google til at skubbe dig om på side nummer her-finder-ingen-dig.

Et godt website i dag er mobilvenligt, hurtigt, opsat teknisk korrekt, brugervenligt og struktureret logisk. Det lyder måske simpelt, men det kan være en stor mundfuld, hvis man er nybegynder.

Ikke desto mindre er det alfa og omega, at du optimerer, så Google forstår dit indhold og kan sammenkæde det med relevante brugersøgninger. Og når teknikken først er på plads, er det op til indholdet at hjælpe med den del.

Dit indhold – content er stadig king. Sådan da…

Når dit tekniske fundament er helt rigtigt, kan du begynde at se på dit indhold. Men hvordan pokker finder du egentligt ud af, hvad brugerne søger på?

Det gør du med Googles eget værktøj ”Google søgeordsplanlægger”. Kunsten her er at udvælge de rette søgeord, også dem der måske ikke har den største volumen, men til gengæld en grad af konkurrence, du kan være med på.

Når du har din søgeordsanalyse på – altså oversigten over alle de søgeord, du vil bruge din energi på – skal de grupperes efter temaer, så du kan begynde at udforme indhold.

Godt indhold svarer på brugerens spørgsmål og bringer en værdi. Brugeren søger typisk enten efter information eller for at foretage en handling – som at købe et produkt eller bestille en service.

For at positionere dig selv bedst muligt, skal du udforme letfordøjeligt indhold, der er relevant og hjælpsomt. I den forbindelse kommer du ikke uden om tekstarbejde, til hvilket du nok er stødt på begrebet SEO-tekster. Dette er tekster optimeret mod Google, hvilket desværre er en forkert indgangsvinkel. Du kan nemlig sagtens lave tekster, der er målrettet brugeren, men også er struktureret med de HTML-tags, som Google tillægger mest værdi, når søgemaskinen afkoder dit website.

Hvis du ikke mestrer kunsten at skrive gode tekster, kan du kontakte en tekstforfatter, der kender til skrivedisciplinen. Du kan f.eks. bestille gode tester til SEO hos Tekstzonen.dk.

Foruden tekstarbejde skal du også sørge for, at hjemmesiden er indbydende i brugen af billeder – og gerne video! Video er blevet meget populært, og formatet hjælper din bruger med at lynhurtigt afkode, hvad der er tale om. En video kan desuden styrke mængden af tid, hvor din bruger interagerer med din hjemmeside, hvilket også er noget, som Google måler på og tillægger en værdi.

Man har tidligere sagt at ”content is king”, og det passer til en vis grad stadig. Husk dog at det tekniske fundament som nævnt også skal være på plads.

Som du nok kan forstå, er SEO lidt af en bred disciplin, der kræver indsigt i mange områder. Men gør du det rigtigt, vil det bringe trafik ind i form af relevante brugere. Ønsker du denne trafik af potentielle kunder, ja så er søgemaskineoptimering noget for dig. Men forvent ikke mirakler på kort tid. God SEO tager tid, men er det hele værd, når det er dig, der topper i søgeresultaterne og oplever øget omsætning.